By konsument odnalazł twoją działalność powinieneś nie tylko mieć firmową stronę internetową, lecz także postarać się o jej widoczność na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania. Do tego kluczowa jest zawartość strony oraz to czy systematycznie dodawane są do niej nowe rzetelne i użyteczne dla użytkownika informacje. Lecz nie wolno również pominąć tzw. link buildingu, czyli pozyskiwania linków kierujących na stronę. Jedną ze strategii link buildingu jest wykorzystywanie PBN – prywatnej sieci portali.
PBN – proste zdobywanie sporej ilości zróżnicowanych linków
PBNy są prywatne, bo są zakładane a następnie kierowane przez jeden podmiot (zazwyczaj przez większą agencję marketingową bądź agencję SEO), który kontroluje jakość udostępnianych tam artykułów. Prywatne sieci serwisów są zazwyczaj używane jako element wieloaspektowej strategii marketingowej, co trzeba silnie podkreślić, bo najlepsze efekty ich zastosowania daje się zauważyć w odniesieniu do stron, które zostały rzetelnie zoptymalizowane pod kątem treści oraz technicznym. Prywatne sieci blogów nie tylko umożliwiają wygenerowanie znacznej ilości linków przychodzących do witryny, ale również na ich dywersyfikację, co jest dobrze postrzegane przez wyszukiwarki. Słabym punktem PBNów jest to, że ich wykonanie to spory koszt, a później należy przeznaczać wiele godzin na utrzymanie ich w odpowiedniej jakości.
Wizytówki NAP i artykuły z canonicalem, czyli jak spożytkować możliwości PBN
Prywatne sieci portali rewelacyjnie spełnią swoje zadanie w pozycjonowaniu lokalnym, bo można na nich publikować tematyczne artykuły będące wizytówką NAP. Czym jest NAP? To w zasadzie każda publikacja w sieci, gdzie przedstawione są najistotniejsze informacje telekontaktowe firmy – jej telefon bądź adres e-mail, adres i nazwa. Przykładowo, NAP-em jest wizytówka Google Moja Firma, ale jest nim też profil w mediach społecznościowych, zakładka w ogólnodostępnym rejestrze biznesowym czy artykuł, w którym podano firmowe informacje teleadresowe.
Inna ciekawa metoda wykorzystania możliwości PBNów to publikacje z linkiem kanonicznym. To republikacja ciekawych artykułów z podaniem hiperłącza do źródła treści oznaczonego jako tag “rel=canonical”. W takiej sytuacji algorytmy wyszukiwarek zwykle oceniają wyżej wartość pierwotnego wpisu, bowiem natrafianie na linki do niego na rozmaitych witrynach zewnętrznych postrzegają jako znak, iż pod danym adresem kanonicznym znajdują się warte uwagi, wiarygodne informacje. Artykuły z canonicalem najlepiej sprawdzają się przy treściach z sektora YMYL (Your Money Your Life), w którym istotne jest zdobycie wysokiego autorytetu, innymi słowy tych związanych przede wszystkim z medycyną, doradztwem prawnym, bieżącymi wydarzeniami czy finansami.
PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO